keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Someron Linja – 4.2.2015
Someron Joulussa 1986 Eino Laihon juttu


Someron Linja perustettiin jo vuonna 1928. Autoja oli peräti 71kpl. Somerolla toimi kolme liikennöijää: yhdysliikenne, Kolmilinja ja Someronlinja. Somerolla oma paja ja korjaamo. Vuonna 1992 Someron Linja siirtyi Pohjolan Liikenteelle.
Linja-auton myötä elämä muuttui paljon – elämänpiiri laajeni ja työssäkäynti helpottui (Televisokin löysi tiensä talouksiin 1957. Olavi kertoi tarinan, jossa linja-autokuski toimitti apteekkituotteita kyläläisille (mm. kamferitipoja). Liika kiire ei aikatauluja alkuaikoina vaivannut, Eeva Vuorinen kertoi kuinka hän ehti käydä mummon haudalla auton odotellessa.
Wikipediassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Someron_Linja Aikatauluja vuosilta 1964-1974
SoSen vanha kuva-arkisto

Kuva 6-110jpg (1171)
Somero, Joensuu, vasemmassa reunassa näkyvä pääty kuuluu Someron Linja Oy:n rakennukseen, joka valmistui 1956. Lipputangon takana on Peltomäen liiketalo. Verner Peltomäki sai valmiiksi ensimmäisen vaiheen ja avasi kenkäkaupan v. 1929. Oikealla näkyy viimeisenä v.1936 valmistunut entinen Someron sahan konttorirakennus ja sen vasemmalla puolen Marttojen talo, jossa sijaitsee A. Virtasen omistama Someron Radio. Kirjakaupan vasemmalla puolen näkyy T:mi Kuisman päätyä. Tämä on entinen Nordlundin talo, joka vanhemmassa kuvassa on jäänyt puiden varjoon. Tie sai asfaltin ja jalkakäytävät 1961. Kuvaaja Otto Aukio 1970



Kuva 8-1-18.jpg (1552)
Somero, Jaatila. Someron Linjan autorivistö 1950-luvulla. Valokuva Otto Aukio, lahjoittaja Lahja Aukio, kuvausvuosi 1950.


8-1-41.jpg (1578)
Somero, Someron linja Oy:n "onnibussi" 1950-luvulla. Lahja Aukio



6-219.jpg (1171)
Vas. Hongiston kahvila ja leipomo sitten Osuusliike Oras. Oik. Perttelin pyöräliikkeen raput ja Oraksen kahvilaruokalan kulma. Lahja Aukio, 1950.


8-1-6.jpg (1584)
Turku, Puutori. Ensimmäinen Turkuun liikennöinyt auto, edessä kuljettaja Rikhard Lahti. Kyllikki Kujanpää, kuvausvuosi 1927
Joitakin muistiinpanoja ja jokunen kuva
Yksi Someron ensimmäisistä autoista oli Kustaa Korvanojan ja Paul Järnströmin 1907-17. 1920 tulivat ensimmäiset kuorma-autot. Muutamia nimiä vilahti keskustelussa: Nikula, Lampo, Helsingius, Lahinen, Nurmi. Maavirta. August suutelalla ensimmäinen taxi 1927, Ryhdän T-mallinen Ford

1 kommentti:

  1. Upea nähdä kuvia vanhoista linja-autoista. Tuttavani myös ajaa näitä autoja. Ilmeisesti hänellä on niitä kaksi pihassa. Toinen vaatii linja-auton varaosia nopeasti, että pääsee taas ajoon. Toinen onneksi on ilmeisesti käytössä. Hyvin ne nykyään kuitenkin kestää.

    VastaaPoista